6 z 10 Čechů si objednává zboží alespoň jednou měsíčně, jednou týdně pak každý třetí. Polovina využívá i zahraniční e-shopy, především kvůli nižším cenám. Nejoblíbenějším zbožím, kterým lidé na internetu brouzdají a nakupují, je s velkým náskokem móda, v závěsu je pak elektronika. Vyplynulo to z výsledků průzkumu společnosti DHL eCommerce mezi evropskými zákazníky, který zveřejnila společnost PPL CZ patřící k této divizi.

Češi nakupují online mnohem častěji než zbytek Evropy. Více než třetina si objednává balíčky po internetu alespoň jednou měsíčně, téměř každý třetí pak dokonce jednou za týden. V evropském průměru si každý týden balíček objednává ale jen 27 %. Vyplývá to z průzkumu společnosti DHL eCommerce mezi evropskými zákazníky. Společnost se zaměřila na to, jak zákazníci v Evropě nakupovali na internetu v tomto roce. Průzkum pokrýval 10 klíčových evropských trhů. 

Průzkum se zaměřil i na otázku, kteří Evropané utrácejí online nejvíce. A i zde jsou Češi evropskými rekordmany, téměř dvě pětiny utratily za poslední online nákup přes 100 EUR, tedy zhruba 2 500 korun. Více než pětina Čechů pak na e-shopech nechala přes 250 EUR, což je více než 6 000 korun. V porovnání se sousedními státy tak máme velký náskok. Například v Německu i Polsku utratilo přes 250 EUR za poslední nákup jen sedm procent spotřebitelů.  


 

Data dokazují to, o čem se už dlouho mluví: Česko je rájem e-shopů. Dokonce se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. E-commerce tak Češi berou jako běžnou součást svého nákupního chování. A to i před Vánoci, kdy už neběhají po obchodech, ale dárky odbavují z pohodlí domova. Pro nás to znamená nejvytíženější období roku, kdy se objem zásilek zvyšuje až o 50 %. Proto každoročně na toto období posilujeme týmy logistiky i řidičů tak, abychom zvládli všechny dárky doručit včas pod stromeček,“ komentuje data Milan Loidl, ředitel marketingu a business development PPL CZ.

K vyřízení svých nákupů a objednávek, zasedávají Češi nejvíce k počítači, uvedlo to přes 60 % z nich, přímo prostřednictvím mobilních telefonů nakupuje jen třetina. Téměř každý druhý respondent platí platební kartou, polovina Čechů preferuje stále nákup na dobírku. „Dobírku lze s námi vyřešit nejefektivněji platbou přes mobilní aplikaci mojePPL nebo webové stránky,“ uvádí Loidl.

Až 90 % respondentů z průzkumu neuskuteční svůj online nákup z důvodu, že nenajdou požadovaný způsob doručení, který by jim vyhovoval. Díky silně vybudované infrastruktuře v České republice opouští z tohoto důvodu košík e-shopů přibližně jen 50 % Čechů. „V PPL máme silně vybudované zázemí v doručení na adresu a v celoevropském měřítku jsme součástí sítě 100 000 výdejních míst v rámci DHL eCommerce. Díky portfoliu produktů můžeme uspokojit veškeré potřeby zákazníků, včetně doručování na adresu a do výdejních míst v Česku i zahraničí,“ vysvětluje Loidl.   


Češi si více potrpí na flexibilitu

Nejpopulárnější formou doručování balíků je v Česku stále doručení na adresu, které využívá téměř polovina zdejších zákazníků, rostoucí popularitu ale zaznamenávají výdejní místa a boxy, do kterých si pro balíček raději dojde 4 z 10 Čechů. „Ve zbytku Evropy si dvě třetiny lidí stále objednává zboží na adresu, ale naši zákazníci čím dál více preferují flexibilnější možnosti. I proto se v posledních letech v PPL zaměřujeme na rozvoj tzv. out-of-home infrastruktury. Momentálně si naši zákazníci mohou své zboží vyzvednout ve více než 6 000 PPL Parcelshopů a PPL Parcelboxů napříč celou Českou republikou,“ komentuje Loidl.

 

 

Zahraniční ceny lákají

Když Čechům nestačí ani široká nabídka tuzemských e-shopů, tak nejraději nakupují z Číny. Podle průzkumu si z čínských e-shopů objednává zboží více než 60 procent Čechů. Na druhém místě jsou USA e-shopy s třetinou zákazníků a na třetím Německo s téměř stejným podílem. Nejčastějším důvodem k nákupu ze zahraničí uvedli čeští spotřebitelé nižší cenu, každého třetího pak láká širší nabídka nebo fakt, že konkrétní zboží na našem online trhu nenalezli. Češi po internetu nejčastěji nakupují oblečení (59 %), elektroniku (30 %) a často i sportovní potřeby a další hobby pomůcky. 

 


 

Pro respondenty je u českých i zahraničních e-shopů důležité doručení, a to až do té míry, že více než polovina dotazovaných opouští košík v e-shopu, pokud v nabídce online obchodu nenajdou svou oblíbenou doručovací společnost. „V PPL CZ díky napojení na DHL síť spolupracujeme s mezinárodními e-shopy, které chtěly logistického partnera, na kterého jsou místní zákazníci zvyklí. A spolupráce se nám daří. Podíl zásilek ze zahraničí stále roste a čeští zákazníci už se především u zboží jako je oblečení naučili, že mohou zásilky v případě nutnosti snadno vracet i přes naše PPL Parcelshopy a PPL Parcelboxy,“ uzavírá Loidl.

Mohlo by vás zajímat

responzivni sms

3. 12. 2024| Novinky

Nebudete doma v čase doručení zásilky? Dejte nám vědět

Pokud vám přišla SMS s časem doručení zásilky, který se vám nehodí, a víte, že vás v dané časové rozmezí nezastihneme na adrese, nově nám to můžete dát pohodlně vědět