„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 % zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy

Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy bylo v červnu letošního roku Radou hl. m. Prahy rozhodnuto o realizaci tohoto projektu, a díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých 3 měsíců. 

“S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu.,“ uvedl Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora. 

Pro umístění logistického depa byl vybrán ideální prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku bylo toto místo využíváno jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněn mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně dobře dostupný z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály. 

Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií. 

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola, a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek. 

„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i Magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s TSK Praha. 
  
“Nákladní elektrokola jsou tou další 'velkou věcí' v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města a že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnuje Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz. 

 

„PPL bude v rámci cyklo-depa provozovat tři elektrokola. Díky tomu, že se nejedná o tříkolky, dokáží si poradit i s užšími prostory, což se hodí právě v centru Prahy. Současná kapacita boxu jednoho kola činí 140 l. Ten lze v případě potřeby vyměnit do budoucna i za větší. Elektrokolo uveze celkem včetně obsluhy 180 kg a předpokládáme, že denně jeden cyklokurýr rozveze 50 zásilek. Vždy jich část doručí a poté se vrátí zpět do depa pro další várku. Elektrokola budeme prozatím používat pouze pro menší zásilky bez dobírek. Na jedno nabití vydrží v provozu celý den. Věříme, že po půlročním vyhodnocení pilotního provozu budeme moci tento projekt dále rozšířit. Dlouhodobě se totiž zaměřujeme na redukci CO2 a po vzoru naší mateřské společnosti DPDHL bychom se chtěli v roce 2050 dostat až k nulové uhlíkové stopě. Dosáhnout bychom toho chtěli právě pomocí nasazení vozů s alternativními pohony a zároveň kompenzací zbývajících výparů různými prospěšnými projekty,“ popisuje Petr Horák, generální ředitel PPL CZ s.r.o.

Mohlo by vás zajímat

Dodávka PPL

18. 12. 2024| Novinky

Palivový příplatek

Pro měsíc leden 2025 je palivový příplatek 11,0 %.